sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Hyvää sunnuntaita! (ja Kenialaista kahvia)



Ainakin pääkaupunkiseudulla ilma on erittäin hyvä. Aurinko lämmittää mukavasti ja join tänään iltapäiväkahvin ulkona. Kahvilaitetta olen nyt käyttänyt noin viikon ja ensimmäiset tuntemukset ovat olleet erittäin positiiviset (vaikkakin kahvin kulutus on noussut eksponentiaalisesti :]). Espressojen laatu on tasoittunut huomattavasti, koneen siistinä pitäminen tulee jo luonnostaan ja muutenkin kahvin työstämisestä on tullut rutiininomaisempaa vaikka toistoja on vielä vähän takana.

Ensimmäiset kahvipapuni olen ostanu Caffi.fi kivijalkaliikkeestä Vantaan Flamingosta. Ensiostokseni oli Kenya AA Mugana Nyeri -pavut jotka ovat todella vaaleapaahtoisia. Ystävällinen myyjä huomautti että ostamani kahvi on todella vaativa eli juuri oikea kahvi minulle. :) Kenya Mugaga AA on voimakkaan makuinen, herukkainen sekä samalla makea kahvi, joka tulee Nyerin alueelta Aderaren ylängöltä Mount Kenyan kupeestä (yli 1600 metrin korkeudelta).  Pavut oli kerätty vuoden 2012 sadosta ja ne oli paahdettu pari viikkoa ennen ostotapahtumaa.


Valmistin kahvin jauhamalla sen mahdollisimman hienoksi, jonka jälkeen tamppasin kahvin mahdollisimman tiiviiksi käyttäen voimaa normaalia enemmän, jotta sain uuttoajaksi yli 30 sekuntia ja kahvin valumaan mahdollisimman ohuena vanana (melkein jopa tipattain tihkuen). Itse olin lopputulokseen useimmiten tyytyväinen vaikka vastoinkäymisiäkin kävi aina silloin tällöin.

Olen koko päivän tehnyt koulutöitä ja lähden nyt kahvin siivittämällä voimalla juoksemaan kevyen sunnuntailenkin. Hyvää sunnuntaita siis kaikille!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti